Partytura na głosy zwierzęce
W realizacji koncepcji Elżbiety Jabłońskiej bierze udział kilkadziesiąt osób, których zaangażowanie i prowadzony dialog stanowi podstawę procesu twórczego.
Jest on dla autorki przestrzenią doświadczalną i równoważną z planowanym efektem końcowym. Dokumentacja zgromadzona w trakcie pracy nad projektem,
w postaci nagrań audiowizualnych, stanowi materiał wyjściowy do stworzenia ostatecznej formy instalacji o charakterze synkretycznym.
Próba przeniesienia zarejestrowanych dźwięków wydawanych przez zwierzęta żyjące w bydgoskim ogrodzie zoologicznym na język współczesnego zapisu muzycznego jest efektem współpracy z kompozytorem Marcinem Gumielą.
Powstała partytura stanowi rodzaj inspiracji, a praca nad nią zakłada możliwość indywidualnej jej interpretacji przez dyrygentkę Agnieszkę Sowę oraz uczestników Chóru Akademickiego UTP im J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy, uczestników projektu.
Zarejestrowane pomruki, buczenia, wycia, skomlenia, skowyty zwierząt stały się pierwowzorem dla pracy kompozytora, dyrygenta i chórzystów zaproszonych do współpracy przy projekcie.Wszelkie nagrania zostały zarejestrowane w sposób niebudzący niepokoju wśród nagrywanych zwierząt.
Specyfika i położenie miejskich, niewielkich ogrodów zoologicznych i ich funkcjonowanie skłania do refleksji nad stosunkiem człowieka mieszkającego w mieście do szeroko rozumianej przyrody. Zwierzęta przebywające w zamkniętych przestrzeniach, żyjące w schemacie wynikającym z faktu zniewolenia, nabierają charakterystycznych, podobnych cech i zachowań. Wspólna egzystencja na niewielkim terenie powoduje ogromne emocje zwierząt w trakcie podstawowych czynności jak np. karmienie. Dźwięki jakie są słyszalne w trakcie rozwożenia karmy, są porównywalne z wykonaniami utworów chóralnych o wyjątkowo bogatej melodyce, zaskakujących zmiennościach natężenia dźwięku i ostatecznym euforycznym zakończeniu.
naglosy.elajablonska.com/